Avui 16 de desembre del 2015, assistim a la sessió del “Seminari de
Ciutadania Critica: per una escola intercultural inclusiva”: Alicia, Emi, Aida,
Begonya, Raül, Marta, Manel, Isabel i Dolors.
Alicia i Begonya ens conten que són tutores de 3r A i B del IES
Torreblanca. Tenen uns grups reduïts d’uns 16 o 17 alumnes, però es tracta de
dos grups molt heterogenis. A la tutoria estan treballant aspectes relacionats
amb la intel·ligència emocional, l’autoestima, relaxació, cohesió de grup,...
Ens expliquen que han ficat en pràctica algunes de les tècniques d’habilitats
cooperatives, que va compartir amb nosaltres David Porcar en una de les
sessions del seminari del curs passat. Per conèixer o recordar el que vam fer
en aquella sessió feu clic ací.
Alicia i Begonya ens han parlat de:
1) Full a l’esquena. Noten com contínuament a l’aula l’alumnat es diuen
coses roines i negatives uns als altres. Per això, decideixen posar en pràctica
aquesta dinàmica. Van observar una mancança de vocabulari. Per aquesta raó, prèviament
van escriure a la pissarra adjectius positius que podien caracteritzar als
companys i companyes de la classe. En general la dinàmica va funcionar bé.
Després amb una cartolina, van penjar fotos dels alumnes quan eren petits i cadascú
va escriure les seues paraules positives, que li havien escrit a l’esquena els
seus companys i companyes. S’anirà completant al llarg del curs.
2) L’entrevista. També han posat en pràctica aquest exercici, generalment a
funcionat bé.
3) Normes d’aula. Per grups van treballar casos pràctics on es plantejaven conflictes
per a veure com ho resoldrien. També van fer un Rol-Play, on es van provocar
conflictes on els alumnes eren els actors i les actrius. Van fer un mural amb les
normes de classe, però comenten que sovint no les compleixen. Es proposa ficar
alguna sanció, però debatent en el seminari s’arriba a la conclusió que es
millor fer una assemblea, com a infantil. Emi comenta que es molt important fer
l’acta de la sessió de la assemblea per a veure a quins acords han arribat
entre tots i totes. Explica que en el seu centre cada setmana o cada 15 dies
fan assemblea. A més, tenen assemblea de delegats en l’equip directiu. Es
comenta que en els instituts es un poc frustrant la falta de coordinació entre
els docents, ja que uns intenten potenciar i reforçar els aspectes positius de
l’alumnat, i per conta, altres es centren en les sancions i allò més negatiu:
càstigs, penalitzacions,... Isabel proposa treballar tots aquests aspectes a
partir del Pla del equip, per a que cada alumne/a puga marcar el seu compromís personal
i així poder treballar tot el grup en consens. Per extraure les normes, es pot reflexionar
primer de manera individual, per a que cadascú pospose 3 normes, les que
considera més rellevants, després escollir-ne 3 normes del grup,... veure com
totes són importants per al bon funcionament de l’aula. És necessari que cada
alumne/a reflexione sobre quins aspectes ha de millorar i potenciar-los, cal
fugir del càstig o la penalitzacions. Isabel comenta que nota un canvi radical
en la majoria dels alumnes quan es treballa mitjançant l’aprenentatge
cooperatiu.
4) Cabdell de llana- tela de l’aranya: aquesta tècnica consisteix en passar
un cabdell de llana a un company/a (quedant-se en l’extrem de la llana) i dir
el que ell o ella aporta a l’aula. Tots aguanten la llana i se la passen uns
als altres. Es treballa la metàfora que si algú solta la llana la teranyina es
desfà. Per tant, tots i totes som necessaris i aportem a l’aula.
5) Dinàmica del arbre: aquest exercici consisteix en dibuixar un arbre (cada
alumne/a el seu). A les arrels fiquen les paraules més definitòries que
caracteritzen la personalitat de cadascú. Al tronc escriuen “estic orgullós de...” i als fruits escriuen
les coses que fan bé i estan contents, per poder fer-les. Comentem que costa reflexionar al respecte.
Apunten que abans de començar fan uns 5 minuts de relaxació, fiquen musica,
tensen músculs per parts,... Al principi es costava un poc, ara ells mateixa ho
demanen. També pinten mandales.
La propera sessió serà el 27 de gener del 2016, en la qual Manel i Emi ens
comentaran com estan portant a terme els grups interactius, en les seues
respectives aules, a secundaria i a infantil. Anunciem també que en la sessió
de maig contarem amb la presencia de Jose María Toro. Mestre, escriptor i
conferenciant, considerat un dels principals referents de l’educació emocional a
nivell nacional. Sense més assumptes donem per conclosa la darrera sessió del 2015 del nostres
seminari.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada